Hoppa till sidans innehåll

Till nybörjare


2013-02-14 21.03.08

Vilken målsättning kan jag ha som nybörjare?

 

Att vara nybörjare innebär att man inför sig själv och klubben säger att man så småningom tänker avancera till något mer än nybörjare. Man kan tänka sig att långsiktigt satsa på boxning - inte bara som motion utan också som en idrottslig satsning som kan bära fram mot att man i match och i tävlingar representerar klubben. Nybörjaren kommer inledningsvis att tillhöra en så kallad "nybörjargrupp". Lägsta träningsålder hos oss är från omkring 10 år.

De första stegen

Nybörjarens första kontakter med boxningen sker utifrån ett tryggt och utvecklande program som leds av kvalificerade instruktörer. Det är den aktive själv som, i samråd med instruktören, avgör hur länge han vill stanna kvar som "nybörjare". Det är den aktive själv som, i samråd med instruktören, avgör i vilket tempo han vill kvalificera sig vidare.

Vill man som nybörjare inte gå vidare, så kan man istället välja att stanna kvar i klubben som motionär. Tala med din tränare och diskutera i vilken grupp du i så fall ska ingå. Man kan givetvis, om man inte vill fortsätta med boxningen, också stanna kvar i klubben som stödmedlem. Eller varför inte som funktionär?


Nybörjarträningen har en speciell inriktning

Träningsinnehållet är i dess inledande skede inriktat på att öka det motoriska kunnandet, liksom balans, rörlighet, rytm, snabbhet och koordination. Träningen skall ge god kondition och en gymnastisk grund. Träningen skall leda till ett fysiskt och idrottsligt välbefinnande.


Direkta inslag i träningen - i det inledande skedet

  • Uppvärmning genom gymnastiska övningar
  • Enskilda boxningsinriktade gymnastiska övningar
  • Rephoppning
  • Grundläggande om förhållandet mellan fotställning och slag
  • Enskild skuggboxning
  • Grundläggande slagträning mot redskap som säck och boll samt päronboll

I efterkommande skede

Ange alt-text här.Vartefter kompletteras den inledande träningen med direkta boxningsövningar. Dessa sker fortfarande under överinseende av instruktör. Övningarna präglas av säkerhet och övningar i vissa rörelsemönster.

I så kallade lättare parvisa övningar sker "skuggboxning med markeringar mot varandra". Markeringar görs mot kropp och handskar. Övningarna är förhållandevis korta och tyngre fysisk aktivitet varvas med lättare "lekfullare" aktiviteter.

Det förtjänas att sägas att nybörjarverksamheten inte inriktas på matchliknande sparring. Direkta slagväxlingar på ett strikt boxningsinriktat sätt kommer senare i träningen, och i den utsträckningen som nybörjaren och instruktören är överens om. Som nybörjare kommer du att märka att det i klubben råder en verkligt fin kamratanda. Man är "kompis" med varandra och tränarna och stämningen är lättsam!


Slutligen

Klubben hoppas att ovanstående rader skall ge en inledande information till föräldrar och eventuella nybörjare. Hela familjen kan känna en säkerhet och trygghet.

Boxningsträningen är en utomordentligt fin motion och gymnastisk övning. Skaderiskerna är mindre än i många andra sporter - det finns också en skaderisk i att inte motionera! Med motion och träning orkar man mer allmänt sett, både i skolan, hemma och på jobbet.

Väl mött!


Utrustning
Ta med träningskläder och -skor, hygienartiklar samt vattenflaska. Handskar, tandskydd, lindor och huvudskydd finnas att köpa på klubben. 

Hälsa
Lider du av en sjukdom som kan påverka din träning på något vis, t ex diabetes eller astma, är det lämpligt att du informerar tränaren om det.

 

Läs mer om träningstider här.
Läs mer om regler och domslut inom amatörboxningen här.

Uppdaterad: 2017-08-13 20:32
Skribent: Sture S


Scandic Nord


  


5_FVKbanner_180x100



 

080913

Postadress:
Upsala IF - Boxning
Heidenstamsgatan 67
75427 Uppsala

Besöksadress:
Heidenstamsgatan 67
75427 Uppsala

Kontakt:
Tel: Sammy Ibrahim 076-2379535
E-post: [saknas] Information

Se all info